Sri Lanka politics and commentary

UN- බලු පැනල් එක පිලිබද ලිපි

Sunday, August 7, 2011

නලින් ගුරුතුමන් හා නලින් ගෝලයින්

දේශයට ලැදි ඉංජිනේරුවෙක්

Guardian” වෙබ් අඩවියේ පළවූ ගේ “A former student of Dr. De Silva” ගේ ලිපියත් “සමනලයා” ගේ ඊට පිළිතුරත් කියවූ පසු මෙසේ ලිවීමට මට සිත් වූයේ මමත් නලින් ද සිල්වා මහතාගේ දර්ශනය ගැන උනන්දුවක් දක්වන නිසාවෙනි.

පැහැදිලිවම ලංකාගාඩියන් වෙබ් අඩවියට අවශ්‍ය නලින් ද සිල්වා මහතාට මඩ ගැසීමට ය. නමුත් අපි එහි පළවූ ලිපිය මදක් විමසා බලමු. පළමුවෙන්ම කිව යුත්තේ නලින් ද සිල්වා මහතාගේ හිටපු ගෝලයෙකු ලෙස තමා හඳුන්වාගන්වා මෙම පුද්ගලයා (අපි මොහුට පළමු ලියුම්කරු යැයි කියමු.) එසේ ගෝලයෙකු වී ඇත්තේ නලින් ද සිල්වා මහතාගේ අදහස් පිළිබඳව නිසි අවබෝධයකින් තොරව බවය. සංක්ෂිප්තව පවසන්නේ නම් නලින් ද සිල්වා මහතා විසින් ඉදිරිපත් කරන ලද දැනුමේ හරය වන්නේ සියළු දැනුම නිර්මාණබවත් එය මනසට ඉංද්‍රිය පද්ධතියට හා සංස්කෘතියට සාපේක්ෂ බවත් (බටහිර, පෙරදිග සියළු දැනුම්වලට මෙය වලංගු වේ. ) එහෙයින් වාස්තවික යථාර්ථයක් කියා දෙයක් නොමැතිබවත් ය. තව දුරටත් එතුමන් පෙන්වා දී තිබෙන්නේ බටහිරයින් තම දේශපාලන බලය යොදාගනිමින් බටහිර විද්‍යාව පරම සත්‍ය ලෙස ඒත්තු ගන්වමින් එය සෙසු ලෝකය වෙත බලහත්කාරයෙන් පටවනු ලබන බවත්ය. බටහිර දැනුමින් මිදෙන තාක් කල් අපට නිදහසක් නොමැති අතර ඉන් මිදීම සඳහා විය යුතු අනිවාර්ය හා ප්‍රමාණවත් අවශ්‍යතාවයක් වන්නේ සිංහල බෞද්ධ චින්තනය මත පදනම්වූ අපේ දැනුමක් නිර්මාණය කිරීමයි.

කෙසේ හෝ පළමු ලියුම්කරුට මේවා වැටහී නොමැති නමුත් නලින් ද සිල්වා මහතාගේ ගෝලයෙකු වීමට ඔහු එවකට තීරණය කොට තිබේ. බුදු හමුදුරුවන්ටද මෙවනි ගෝලයෝ සිටියහ. අදටත් සිටිති. බුදු දහමේ නාමයෙන් විවිධ අකටයුතුකම් වල යෙදෙන්නෝ මොවුහුය. සමනලයා ද කියන අයුරින් පළමු ලියුම්කරු විශ්වවිද්‍යාලයේදී කර ඇති කුණු වතුර බකට් කිරීම වැනි ක්‍රියාකාරකම්වලින් අපට සිහි වන්නේ ජවිපෙ සිසුන් ය. ජවිපෙ හි පොදු ලක්ෂණය වන්නේ සමාජය කෙරෙහි වන්නාවූ වෛරයයි. පළමු ලියුම්කරු නලින් ද සිල්වා මහතාට ආකර්ෂණය වී ඇත්තේ “බටහිර විරෝධය” නිසාය. එය ද්වේශය පදනම්වූ ආකර්ෂණයක් පමණක් වේ. කුණු බිත්තර ප්‍රහාර, කැළෑපත්තර, අතින් පයින් කළ සාකච්ඡා යන මේවායේ පදනම ද්වේශයයි.

ඉංග්‍රීසි ඉගෙන නොගන්නා ලෙසට නලින් ද සිල්වා මහතා කොහේදීවත් ප්‍රකාශ කර නොමැත. ඒ මහතාගේ මෙන්ම මගේද මතය වන්නේ ඉංග්‍රීසි ද බටහිර විද්‍යාව ද ඉතා ඉහළින් අප උගත යුතු බවය. ඉගෙනීම එකකි. ඉංග්‍රීසියට හෝ බටහිර විද්‍යාවට වැඳ වැටීම තවෙකකි.

පළමු ලියුම්කරු මොන අර්ථයකින්වත් නලින් මහතාගේ දාර්ශනික ගෝලයෙකු නොවන බව ඔහුගේ ලිපිය කියවීමෙන් අපට පසක් වන්නේ ඔහු එතුමන්ගේ දැක්මේ මූලික කරුණුවත් හරිහැටි අවබෝධ කරගෙන නොමැති නිසාය.

මගේ ගුරුවරයා බුදුන් වහන්සේ වන අතර මම උන් වහන්සේගේ ගෝලයෙක් හෙවත් බෞද්ධයෙක් වෙමි. එමෙන්ම මම ගුරුකොට සළකන තවත් කීප දෙනෙකුම සිටින අතර නලින් ද සිල්වා ඇදුරුතුමන් ද ඉන් කෙනෙකි. මා නලින් ද සිල්වා මහතා ගුරුවරයෙකු ලෙස සලකන්නේ පාසැල් යන සමයේ සිට ය. එතුමන්ගේ විදුසර ලිපිත්, මගේ ලෝකය කෘතියත් කියවූ මම ප්‍රධාන වශයෙන්ම එහි තිබූ වාස්තවික යථාර්ථයක් නැතිය යන්නත්, අනිත්‍ය යනු නිත්‍ය නොවීමට වඩා ගැඹුරු අර්ථයක් ඇති වර්තමානයේ සිදුවන්නක්ය යන්නත් බටහිර විද්‍යාව යනු තවත් එක් දැනුම් පද්ධතියක් පමණක්ය යන්නත් ආදී කරුණු කෙරෙහි අතිශයින්ම පැහැදුනෙමි. එසේම එතුමන් තුළ වූ ස්වාධීන බව, එඩිතර හා නිර්භීත බව, අධිෂ්ඨානය, වීර්යය, ප්‍රඥාව, අල්පේච්ඡබව වැනි ගුණාංග එම පැහැදීම තීව්‍ර කරන්නක් විය. පළමු ලියුම්කරු මෙන් නොව මා බටහිර විද්‍යාව ද ඉංග්‍රීසි ද හොඳින් උගත්තේ ජාතික චින්තනය මෙන්ම බෞද්ධ දර්ශනය ද මැනවින් හදාරන අතරදී ය. සමථ හා විදර්ශනා භාවනාව ද මෙහිදී වැදගත් විණි. නලින් ද සිල්වා මහතා ඇතුළු අපි සැම නිවන ප්‍රාර්ථනා කරන්නෝ වෙමු.

ලංකාවේදී ඉංජිනේරු විද්‍යාව හදාළ මා ආචාර්ය උපාධිය හැදෑරීමට ඇමරිකාවට පැමිණියේ මීට වසර කීපයකට පෙර ය. නමුත් ඒ පළමු ලියුම්කරු මෙන් පදිංචියට නොව අධ්‍යාපන කටයුතු නිමවූ විගස ආපසු යන අටියෙනි. එතෙක් නලින් ද සිල්වා මහතාගේ මත වෙනුවෙන් පෙනී සිටිමින් වාද විවාද කිරීමට මා පුරුදුව සිටි අතර සමාන අදහස් දරණ අය සොයා ගොස් ඔවුන් සමඟ දැන හැඳුනුම්කම් ඇති කර ගැනීමටත් ජාතික චින්තනය හා දර්ශනය පිළිබඳව සාකච්ඡා කිරීමටත් මම කටයුතු කළෙමි.

ඇමරිකාවට පැමිණි මට දැක ගත හැකි වූයේ අප රූපවාහිනියෙන් දැක තිබූ පුවත්පත් වලින් කියවා තිබූ ඇමරිකාවට වඩා හාත්පසින්ම වෙනස් තත්වයකි. ඔවුන් සතුව මනා සංවිධානාත්මකබවක් මෙන්ම බොහෝ කරුණු අතින් ලංකාවේ අද පවතින සංස්කෘතියට වඩා හොඳ සංස්කෘතියක් ද තිබේ. (ලංකාවේ අද ඇත්තේ සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතිය නොවේ.) බටහිර යටත්විජිතවාදයේ ප්‍රතිඵලයක් ලෙස පිස්සු කෙලින්නේ ඔවුන් නොව අප ය. පළමු ලියුම්කරු ද සඳහන් කර ඇති ආකාරයට ඇමරිකාවේ කාන්තාවකට තනියෙම පාරක, බස් රථයක කිසිදු කරදරයකින් තොරව ගමන් කළ හැකිය. තනියෙම නිවසක වාසය කළ හැකිය. එමෙන්ම ඊර්ෂ්‍යාව, අනුන්ගේ අනවශ්‍ය ඕපාදූප සෙවීම වැනි දුර්ගුණ ඔවුන් කෙරේ විද්‍යාමාන වන්නේ ඉතා අඩුවෙනි. ඇමරිකාව ජාතියක් ලෙස අනෙක් ජාතීන්ගේ ස්වාධීනත්වයට ගරු නොකළද ඇමරිකානුවෝ පුද්ගලයින් ලෙස අනෙකාගේ ස්වාධීනත්වයට ඉහලින්ම ගරු කරති. අන්ධානුකාරණය ඔවුන් තුළ නැති තරම් ය. මින් අදහස් වන්නේ ඇමරිකානු සංස්කෘතිය පරමාදර්ශී එකක් බව නම් නොවේ. එහි සතුන් මැරීම ජයටම සිදුවේ. Fishing, dove hunting වැනි තිරිසන් විනෝදාංශ ඔවුන් අතර වේ. ඔවුන් කාන්තාවට දී ඇති තැන ලාස් වේගාස් නගරයට ගිය විට දැක ගත හැකි වේ. මා මෙසේ බටහිර සංස්කෘතියේ හොඳ නරක ඉතා සංක්ෂිප්තව සඳහන් කළේ අප ප්‍රශ්නය දෙස අගතිගාමී නොවී මැදිහත්ව බැලිය යුතු බව අවධාරණය කිරීමටයි.

පළමු ලියුම්කරුට හමුවූ සේන අයියා වැන්නෙකු නොවුනද මගේ චින්තනයට ද ඉමහත් බලපෑමක් කළ පුද්ගලයෙකු මට ඇමරිකාවේ විශ්වවිද්‍යාලයේදී මුණ ගැසිණි. අපි ඔහුට ජයේ අයියායි කියමු. ජයේ අයියා අග්‍රගණ්‍ය බුද්ධිමතෙකු බව මම එකහෙළා ප්‍රකාශ කරමි. ඔහු තුළවූ නිර්මාණශීලීත්වය, විශ්ලේෂණයේ (analysis) හා පොදුකරණයේ (generalization) දක්ෂබව මා මීට පෙර කිසිවෙකු තුළින් දැක නොතිබුණි. (ඔහුගෙන් අනාගතයේ අප රටට විශාල සේවයක් වෙතැයි අපේක්ෂා කරමි. ) ජයේ අයියා හා මා අතර වූ සාකච්ඡාවල ප්‍රතිඵලයක් වූයේ මා වඩාත් උපේක්ෂා සහගතව ප්‍රශ්නයක් දෙස බැලීමට පුරුදු වීමයි. වරෙක නලින් ද සිල්වා මහතා විදුසර පුවත්පත මඟින් අභියෝග කර තිබුනේ එකම සෛලය බෙදී බිහිවන නිවුන් දරුවන් වෙනස් ගතිගුණවලින් යුක්තවීම කර්ම විපාකය යොද ගැනීමෙන් තොරව පැහැදිලි කරන ලෙසය. එවිට ජයේ අයියා මගෙන් විමසා සිටියේ ගසක එකම සෛලය දෙකට බෙදී සෑදෙන ගෙඩි දෙකක් එක හා සමාන ද යන්නය. එමෙන්ම එකම ඉලෙක්ට්‍රෝනය දෙකට බෙදුනොත් එම කොටස් දෙක එක හා සමාන ද යන්නයි.

නිර්මාණාත්මක සාපෙක්ෂතාවාදය යනු තවත් එක් දැනුමක් පමණි. එහි ඕනෑ තරම් අඩු පාඩු තිබේ. නලින් ද සිල්වාගේ මත පුනුරුච්ඡාරණය කරන ගෝලයින්ගෙන් නලින් ද සිල්වා මහතාටවත් රටටවත් ඵලක් නොමැත. නලින් ද සිල්වා මහතාගේ මත වුවද එක හෙළා විමසීමකින් තොරව පිළිගැනීම අනුවණකමක් බව ඒ මහතාම වරක් ප්‍රකාශ කළා මට මතකය. රටට අවශ්‍ය නලින් ද සිල්වා මහතාගේ මත වලද අඩුපාඩු පෙන්වා දෙන හරි දේ හරි ලෙසත් වැරදි දේ වැරදි ලෙසත් දකින විචාර බුද්ධිය ඇති පිරිසක් මිස ඒ මහතාගේ අන්ධානුකාරකයින් පිරිසක් නොවේ. ත්‍රිපිටකයේ පවා පිළිගත නොහැකි කරුණු ප්‍රශ්න කිරීමට අප පුරුදු විය යුතුය. (මේවා බුද්ධිමය සංවාද මිස මඩ ගැසීම් නොවිය යුතු බවද අවධාරණය කරනු කැමැත්තෙමි.) බුදු සසුන පවා අද ව්‍යාජ බෞද්ධයින්, එනම් පිළිමයට වන්දනාමාන කරන එහෙත් ප්‍රතිපත්තිමය වශයෙන් බෞද්ධයින් නොවන අය නිසා අනතුරට පත්ව තිබේ. අවාසනාවකට අද දැක ගත හකිව ඇත්තේ ද්වේශ සහගතව නලින් මහතාට මඩ ගසන පිරිසක් හා මහත් භක්තියකින් එතුමන්ගේ මත පුනුරුච්ඡාරණය කරන දෙපිරිසක් අතර සටනකි. මීට විකල්පයක් ලෙස නලින් ද සිල්වා මහතාගෙ මත වර්ධනය කළ හැකි නිර්මාණශීලී ගෝලයන් පිරිසක් බිහි නොවුනහොත් එතුමන්ගෙන් පසුව එතුමන්ගේ ජාතික කර්තව්‍ය ද අභාවයට යෑම නොවැලැක්විය හැකි වනු ඇත.


No comments:

Post a Comment